🎁 Forlænget returret - Frem til d. 15 januar 🎁

Pulsure

Her finder du vores store udvalg af pulsure - med skridttæller, kalorietæller og pulsmåler direkte på håndleddet. Du kan blandt andet benytte pulsuret til at effektivisere din træning. Vi tilbyder desuden gratis fragt og 51 dages fuld tilfredshedsgaranti.

Hvad er et pulsur?

Hvis du ønsker at komme i form og forbedre din kondition, kan et pulsur være et behjælpeligt værktøj. Med et aktivitetsur med pulsmåler, kan du direkte på dit håndled se, hvor mange gange i minuttet dit hjerte slår – uanset om du er i gang med en træning eller om du er stillesiddende. På den måde, kan du finde din max-puls og dermed finde ud af hvor meget du kan presse din krop, mens du samtidig kan finde din hvilepuls og følge med i hvor meget søvn du får, hver nat.

I et puls med pulsmåler, har du hele dagen en træningsmakker på håndleddet. Denne træningsmakker giver dig en påmindelse, når du har været stillesiddende for længe og det er tid til at få pulsen lidt op eller blot få lidt bevægelse ind i kroppen. Når man ønsker at tabe sig eller komme i form, kan den motion du ikke tænker over, som en gå- eller cykeltur til supermarkedet i stedet for at tage bilen, være medvirkende til et lettere og mere effektivt vægttab – og her kan et aktivitetsur være en stor hjælp.

Pulsmåler på håndleddet

Når man ønsker at måle pulsen i forbindelse med motion, kan dette gøres både ved hjælp af et pulsbælte, men for langt størstedelen kan en pulsmåler på håndleddet være rigeligt, da man får et præcist billede af pulsudviklingen over en hel dag og nat, med et flot pulsur. Et pulsbælte skal sidde med en sensor omkring hjertet – noget de færreste ønsker at have på hele dagen.

Vores pulsure indeholder en optisk pulsmåler, som gør, at du præcist kan måle din puls direkte på dit håndled. På den måde, har du din aktuelle puls på displayet på dit håndled, men hvis du ønsker et større overblik, kan du forbinde dit pulsur til vores applikation, Veryfit Pro. Her kan du se et overblik over din træning, men også et overblik over din puls gennem hele dagen og natten, så du sikrer at din krop restituerer ordentligt inden næste træning.

Overblikket over træningen kan være en motiverende faktor, da du sort på hvidt kan se din indsats i applikationen. Man vil jo helst have presset sig selv maksimalt, ikke?

Pulstræning med et pulsur

Når du har mulighed for at se din puls under træning, har du samtidig mulighed for at træne i intervaller eller træne efter pulszoner, som kan gøre din træning mere effektiv. For at få det maksimale ud af din træning, er det en fordel at kende sin max-puls og hvilepuls. Max-pulsen er det antal slag dit hjerte maksimalt kan slå i minuttet, mens din hvilepuls er det antal slag dit hjerte minimalt skal slå i minuttet.

Derudover kan du bruge pulstræning til at effektivisere dit vægttab. Det kan du gøre ved at variere din træning, så du ikke udelukkende dyrker motion med høj intensitet, men også bruger træningsformer med lav belastning. På den måde kan du også undgå overbelastningsskader og samtidig kan motivationen holdes oppe, når det ikke bliver for ensformigt.

Et eksempel på en varieret træningsuge:

Mandag: Lang løbetur med middel intensitet

Tirsdag: Let cykling

Onsdag: Yoga eller styrketræning

Torsdag: Kort løbetur med høj intensitet

Fredag: Crosstrainer

Lørdag: Styrketræning

Søndag: Pause

Udover de ovennævnte motionsformer, er det vigtigt at nævne at et pulsur kan bruges til mange andre sportsgrene – eksempelvis kan dit pulsur også bruges som fitnessur. Det vil sige, at hvis du er på hold i det lokale fitnesscenter, er det oplagt at have et pulsur på, for at holde øje med din indsats under træningen.

Sådan finder du din max-puls

Efterhånden som man bliver ældre, vil det almindelige menneskes max-puls falde. Det er dog meget individuelt, hvor høj max-pulsen er, hvorfor man ikke kan sammenligne sig med sin træningsmakker, kæreste eller bedste ven.

Du kan finde den max-puls på to forskellige måder. Du kan enten bruge en formel eller udføre en personlig test.

Max-puls ved hjælp af formel

Der er mange meninger om, hvilken der er den rette formel til at finde sin max-puls. Traditionelt set, har formlen ‘220 minus din alder’ været den mest udbredte, men det viser sig, at en mere præcis formel er: ‘208 - (0,7 x alder)’.

Eksempel ved en alder på 40: 208 - (0,7 x 40) = 180.

Husk, at der vil være en usikkerhed i formlen, da man som 40-årig sagtens kan have en højere max-puls.

Max-puls ved hjælp af personlig test

Den mest nøjagtige metode til at finde sin max-puls, er at lave en test i den motionsform, du ønsker at udføre. Det er dog meget udmattende og krævende at udføre en sådan test, så vær godt opvarmet og frisk i kroppen, før du udfører en max-test. Stop omgående, hvis du føler ubehag eller trykken for brystet.

Eksempel ved en løber, der ønsker at finde sin max-puls ved hjælp af test:

  1. Sørg for, at du er godt opvarmet og afslut gerne med et stigningsløb, så du er sikker på, at du er helt varm.
  2. Når du er varmet grundigt op, løb da to gange 3-4 minutter i maksimalt tempo. Mellem turene, hold 2 minutters pause, hvor du lunter rundt. Det kan være en fordel at løbe op ad en let bakke, da det kan være nemmere at opnå sin max.puls op ad bakke.
  3. Aflæs din puls på dit pulsur, når du har nået toppen. Hold øje med pulsen i 10-15 sekunder, da din puls oftest stiger lige efter du er stoppet.

Sådan finder du din hvilepuls

Din hvilepuls er det antal slag dit hjerte slår, når din krop er i fuldstændig ro. Din hvilepuls vil blive lavere i takt med at din form bliver bedre, da dit hjerte ikke skal arbejde lige så hårdt på at sende blod rundt i kroppen. Du finder din hvilepuls ved at tælle pulsslag, mens din krop er i helt ro. Der anbefales derfor, at måle pulsen umiddelbart efter man vågner. Pulsslagene kan måles manuelt eller med et sportsur med pulsmåler.

Tæl pulsslag i 15 sekunder og gang op med 4, for at finde en estimeret hvilepuls – eller hav et pulsur på håndleddet, der kan fortælle dig det nøjagtige antal pulsslag i minuttet. Du finder den mest præcise hvilepuls ved at måle hvilepuls om morgenen og nogle dage i træk. Der kan være mange faktorer, der kan påvirke din hvilepuls såsom stress, dårlig søvn eller sygdom.  

Hvilket pulsur skal jeg vælge?

Det moderne løbeur har et hav af funktioner indbygget i uret, og det kan være svært at finde rundt i, hvad du har brug for. Blandt de mange funktioner er der blandt andet:

  •      Skridttæller
  •      GPS
  •      Pulsmåler
  •      Kalorietæller
  •      Vandtæt

En af de vigtigste egenskaber ved et sportsur med pulsmåler, er at det er vandtæt, så du kan bruge det under alle forhold. På den måde skal du ikke bekymre dig om holdbarheden af dit pulsur. Derudover, er skridttælleren et meget brugbart værktøj, hvis man ønsker at bevæge sig mere i dagligdagen – med den indbyggede skridttæller, kan du holde øje med hvor mange skridt, du går i løbet af dagen. Læs mere om skridttællere her.

Bruger du dit sportsur i forbindelse med et vægttab, kan det være en fordel at det har en kalorietæller indbygget i uret. På den måde, kan du se hvor mange kalorier, du bruger i dit samlede kalorieregnskab. Dette er vigtigt, da det er en nødvendighed at være i et kalorieunderskud, hvis man ønsker at smide lidt overflødige kilo.

Som en ekstra funktion, har nogle ure indbygget GPS. På den måde, får du både en mere nøjagtig distancemåling og en oversigt over hvor du har bevæget dig.

Der er dermed mange forskellige faktorer der spiller ind, når man skal finde det perfekte pulsur. Overvej, hvilket ambitionsniveau du har, inden du kaster dig ud i et super avanceret sportsur. Det kan være en god idé, at vælge et simpelt ur, hvis du for første gang skal bruge et sportsur med pulsmåling.

Billige pulsure hos Sportsbuddy

Hos os finder du pulsure med et slankt og enkelt design til både kvinder, mænd og børn – endda til en billig pris. Vi mener nemlig, at det skal være sjovt og tilgængeligt at være sund uanset alder og køn.

Er du i tvivl om hvilket pulsur, der passer perfekt til dig – eller har du spørgsmål til vores produkter – er du altid velkommen til at kontakte os.