Gratis fragt | Tilfredshedsgaranti | Julegaver byttes til d. 15/1 Gratis fragt | Tilfredshedsgaranti | Julegaver byttes til d. 15/1

4 Tips til en mere aktiv hverdag

Det er meget fint, at det har en positiv påvirkning på både dit fysiske og mentale helbred, hvis du er mere aktiv og bevæger dig mere. Men hvordan kommer du i gang? Hvor skal du starte? Hvis det virker helt uoverskueligt at komme i gang, så læs med her! Vi har samlet nogle tips til, hvordan du kan øge din daglige aktivitet.

Tip 1: Start småt ud

Det første tip er til begynderen, der skal gå fra ingen/meget lidt bevægelse til at bevæge sig. Først og fremmest, er det værd at nævne, at vi hos Sportsbuddy har utroligt stor respekt for, at du læser med her. Det er et skridt mod en sundere livsstil!

Når det så er sagt, så kan vi ikke undgå at arbejde lidt for sundheden - men i starten vil selv meget lidt bevægelse og små aktiviteter have en stor betydning. Både rent mentalt, fordi din krop ikke er vant til at bevæge sig, men også fordi du måske ikke er i form og selv den mindste smule aktivitet virker uoverskuelig og kan kræve overvindelse. Derfor anbefaler vi, at du starter i det små. Det er op til dig selv, at vurdere hvad det betyder - men vores anbefaling er, at du ikke er overambitiøs og i stedet sætter realistiske mål for din aktivitet.

På den måde kan du langsomt bygge på dit aktivitetsniveau, i stedet for at du brænder ud efter 3 uger, fordi du har villet for meget på én gang. Tag ét punkt og forbedr det. Gå 1000 skridt mere om dagen og hold den kadence i en periode. Når du er klar til det, kan du øge med endnu 500 skridt. 

Tip 2: Skift transportmiddel

Én af de måde, hvorpå du kan øge din aktivitet uden du egentlig bemærker det, er ved at skifte transportmiddel. Hvad mener vi med det? Jo, hvis du transporterer dig til og fra supermarkedet, så lad være med at tage bilen, men tag dine gode gå-sko på eller hop op på cyklen. 

På den måde dyrker du faktisk motion, når du alligevel udfører dine daglige gøremål. Det kan også være, du kan tage cyklen på arbejde, men mindre kan helt sikkert gøre det. Der er ingen grund til at overtænke det og hvis det ikke passer med din arbejdsplads, turen til supermarkedet, kan du gå en tur i byen eller naturen. Det eneste, du bør huske på, er at enhver aktivitet øger din daglige aktivitet - uanset hvor meget eller lidt det er.

Samtidig med at du tager cyklen på arbejde, kan du jo ligeledes tage trapperne op til 2. eller 3. sal, i stedet for at tage elevatoren. Det får lige pulsen til at stige, du bruger dine benmuskler og du øger din aktivitet på en ganske simpel måde. Hvis alle trapperne virker uoverskuelige, kan du tage halvdelen og derefter stige på elevatoren - men mon ikke, du får blod på tanden, når du først er i gang.

Tip 3: Ha’ en buddy

Der er lidt delte meninger om dette tip - fordi, det kommer helt an på hvad man er i humør til og hvilken type aktivitet man skal i gang med. Hvis du skal gå en tur, kan det både være fint at have en gå-makker med sig, men det kan lige så fint være en gåtur alene med en podcast, musik eller en lydbog. Det er op til dig at vurdere, hvad du er i humør til.

Skal du til gengæld ned i træningscentret, løbe eller cykle en tur, så kan det være en rigtig god idé at have en makker med sig på turen. Både fordi, det er lidt nemmere at blive hevet med derned, men også som en ekstra sikkerhed, hvis der skulle ske noget. Især, hvis du hopper op på cyklen, vil vi anbefale at have en med sig. 

En partner in crime kan hive dig op ad sofaen, men det er også en form for motivator, at  der er et ansvar over for partneren - uanset om det er lidt dårlig samvittighed, så er det det ikke rart at sige nej, hvis du bliver spurgt eller hoppe fra en aftale i utide, hvis der allerede er planlagt en cykeltur.

I forlængelse af dette, er konceptet accountability partner vundet frem i de senere år. Det er simpelthen en person, der holder dig i ørerne og hvor du skal stå til regnskab (heraf accountability). Denne person skal fungere som en kærlig påminder, hvis det er lidt ekstra svært at komme ud af døren.

Tip 4: Track dine skridt

Hos Sportsbuddy er vi kæmpe fortalere for at tracke dine skridt. Ikke kun fordi vi tilbyder aktivitetsure med indbygget skridttæller, men fordi det er en måde, der ikke er fysisk udfordrende - i hvert fald for de fleste mennesker - samtidig med at du kan få frisk luft. Det er med andre ord den mindst belastende motionsform, og du lægger ikke rigtigt mærke til at du bevæger dig. 

Det anbefales at gå mellem 7000 og 12000 skridt hver dag, alt efter hvem man spørger - men det er sådan set underordnet for dig. Det får gang i blodomløbet, leddene og det forbrænder kalorier og det er en genvej til bedre sundhed.

Omtalt her